Vervolg V-snaar - Reisverslag uit Torhamn, Zweden van Rien Zwienen - WaarBenJij.nu Vervolg V-snaar - Reisverslag uit Torhamn, Zweden van Rien Zwienen - WaarBenJij.nu

Vervolg V-snaar

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Rien

12 Augustus 2019 | Zweden, Torhamn

Vanmorgen om zes uur waren we al op weg naar Sandhamn voor reparatie van de motor. Net waren we uit de vaargeul en in open water toen ik wat hoorde vallen??? Ik kijk in de kajuit, want ik berg altijd alles op. Rien ik zie niets kijk jij even! In de motor dus en de hele dynamo was naar beneden gevallen. Oh!!! wat schrik je dan!!! Er was maar 2 knopen wind, gelukkig liep de wind evenwijdig aan de kust, dus we lagen ook niet aan lager wal gelukkig. Dus wij wat dobberen en overleggen wat doen we. Rien besloot de Zweedse kustwacht te bellen. Verder alles uitgelegd, geen pan-pan. Ook over de afspraak voor reparatie in Sandhamn. Dus uiteindelijk kwam er wat wind en zijn we naar Sandhamn gekruist. We waren er om 11.30 uur. Dus dat viel weer mee, na dat eerste dobberen.
Rond 08.30 uur was Sandhamn wakker en belde hij terug. Afgesproken dat ze ons opvangen als we in de haven komen. Bij de eerste boei van de vaargeul naar binnen, bleek het gunstig op de wind te liggen. Inmiddels grootzeil gestreken en op de genua naar binnen. Die konden we ook nog mooi inrollen als we te hard gingen richting de haven.
Inmiddels weten we dat morgen om 09.30 uur er een monteur komt. Wordt vervolgt.

• 12 Augustus 2019 - 13:50

Jeanet & Kees:

Dus vandaar dat de V-snaar niet meewerkte aan het opladen.
    Hopelijk morgen snel en goed op te lossen

• 12 Augustus 2019 - 15:28

Nelleke Noordijk:

Jeetje, wat een verhaal. En moesten jullie nu echt helemaal terug naar Sandhamn ???
    Kan ik me nauwelijks voorstellen.

• 12 Augustus 2019 - 15:35

Rien Van Zwienen:

Gisteren dus ondekt dat er een bout van de dynamo ophanging afgebroken is. Geprobeerd dit te ondervangen door de dynamo te fixeren met gespannen lijntjes. Dit leek aardig te lukken. Vanochtend dus vroeg en vol goede moed op weg, totdat Thea wat hoorde vallen in de boot. Ik snel naar binnen en in de motorruimte gekeken. Zie ik daar de dynamo op de grond liggen: de ophang beugel is finaal afgebroken.
    Daardoor werkt de V-snaar niet meer, die ook de waterpomp (koeling) aandrijft. Zonder waterpomp loopt de motor warm, dus direct uitgezet.
    Hoe komen we nu in Sandhamn, er was bijna geen wind. Dan maar overleggen met de kustwacht, eerst via marifoon later ook telefoon. Zij wisten uiteindelijk te vertellen dat we in Sandhamn naar binnen gesleept konden worden door de havenmeester. Dit is ook onze reparateur. Deze man rond half negen gebeld en afgesproken weer kontakt op te nemen als we zo’n mijl van de haven zijn, dan komt hij naar buiten om ons naar binnen te slepen.
    Gelukkig is het ondertussen wat gaan waaien en zeilen we rustig richting Sandhamn.
    Voor de haven de havenmeester gebeld die ons daarna met zijn bootje op komt halen.
    Aan de kade het probleem laten zien en hij gaat aan de slag om een monteur te regelen.
    Die gaat nu morgen ochtend aan de slag.
    De havenmeester waarschuwde ons al dat deze klus wel even kan gaan duren. We hopen er het beste van en zien wel hoeveel vertraging we oplopen. Vette pech, het is niet anders.
    Thea is wel blij dat ze in ieder geval geen werkagenda heeft die ligt te wachten.

• 13 Augustus 2019 - 06:59

Nienke:

Tjonge tjonge wat spannend allemaal. Ja een dynamo is wel essentieel voor je motor.. Gelukkig op tijd ondervangen... voordat je motor helemaal in de soep draait.
    NU rustig afwachten en veel lezen en passagieren.... en geduld hebben...
    Heel veel sterkte en succes . Straks stomen jullie met volle kracht weer verder...
    Lieve groet, Nienke