Dagje Leba - Reisverslag uit Ustka, Polen van Rien Zwienen - WaarBenJij.nu Dagje Leba - Reisverslag uit Ustka, Polen van Rien Zwienen - WaarBenJij.nu

Dagje Leba

Blijf op de hoogte en volg Rien

23 Juni 2019 | Polen, Ustka

In het boek van Rene Vleut hebben we gelezen dat de stuifduinen erg de moeite waard zijn om te bezoeken. Dus vanochtend fietsen gehuurd bij de havenmeester en op weg naar de stuifduinen, oftewel wandelende duinen.
Dit duingebied ligt in een natuurpark, een smalle landstrook tussen zee en een binnenmeer. Bij de duinen aangekomen de fietsen geparkeerd en op blote voeten de duinen op klimmen. Deze bestaan uit zeer fijn zand, dat al van windkracht 4 weg waait. begroeiing krijgt geen tijd hierop te wortelen. In de loop van de jaren is er zodoende een dorpje volledig onder het zand verdwenen, ook nu zie je dat de bomen van het natuurgebied onder het zand komen en verstikken. Heel bijzonder.
In de tweede wereldoorlog schijnt Rommel hier met zijn Afrika korps geoefend te hebben voor zijn campagne in Afrika.
Er is nog meer historie uit de tweede wereldoorlog: de Duitsers hadden hier een testlocatie om de V2 's die ze in Penemunde ontwikkeld hadden te testen. Ze werden richting Oostzee afgevuurd, kon er weinig gebeuren als het misging. Nu is er een museum waar je het een en ander kan bekijken, inclusief een V2.
Het dorp leba heeft 3 gezichten, de haven ligt aan de kant waar de oude industrie is verdwenen, de gebouwen staan leeg. Al jaren, dus wij dachten waar komen we nu terecht? Nu we met de fiets weg geweest zijn, blijkt Leba een zeer bijzondere natuur te hebben en de derde kant van Leba is de andere oever met mooie huizen en een heel druk toeristisch deel en veel prullaria winkeltjes.

• 24 Juni 2019 - 05:24

Nienke:

Wat een mooi tochtje hebben jullie gemaakt.
    Mooi weer.. heerlijk... genieten.
    Ik geniet hier van t mooie weer en,,,,, Maarten v.d. Weiden.. Onze Held... zwemt de 11 stedentocht.
    lieve groet, Nienke