Hogholmen-Björkö - Reisverslag uit Björkö, Finland van Rien Zwienen - WaarBenJij.nu Hogholmen-Björkö - Reisverslag uit Björkö, Finland van Rien Zwienen - WaarBenJij.nu

Hogholmen-Björkö

Door: Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

24 Juli 2019 | Finland, Björkö

Na een heerkijk rustige nacht weer anker op en verder varen. Gelukkig een klein beetje wind, dus de zeilen konden omhoog.
Het doel van vandaag is het eiland Björkö, met een baai genaamd Byviken.
Volgens de kaart zou daar een goed ankergebied zijn. De wind was intussen toegenomen tot windkracht 3 -4 , dus belangrijk in de luwte te ankeren. Eenmaal in de baai totale beschutting!! Blijkt een populaire ankerplaats te zijn gezien het aantal boten die daar een plekje gevonden hebben. Een boot die voor ons vaart vindt een plekje om met hekanker aan de wal te gaan liggen en ze willen ons opvangen om hetzelfde te doen. Snel anker klaar gemaakt om achter de boot in het water te gooien. Thea gooit een lijn naar de buren die al op de wal staan, scheelt weer een keer van de boot springen. Manoeuvre in een keer goed!!
De buren weten te vertellen dat er op het eiland een zoetwater meer is, waar je prima kunt zwemmen. Wij kiezen voor in zee zwemmen en gaan later wandelend, klauterend rond de plas lopen. De plas ligt boven zeeniveau en vult zich met regenwater. Het eiland is van Fins staatsbosbeheer en ook hier weer BBQ plekken en gekloofd hout. En een buitentoilet. In de baai ligt een drijvende poepslurper (wel met handpomp!!). Opvallend is wel dat van beide faciliteiten veel gebruik gemaakt wordt. De natuur wordt hier gerespecteerd