Gdansk - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Rien Zwienen - WaarBenJij.nu Gdansk - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Rien Zwienen - WaarBenJij.nu

Gdansk

Blijf op de hoogte en volg Rien

25 Juni 2019 | Polen, Gdansk

Gisteren de hele dag gezeild, alhoewel de motor ook wel wat heeft moeten helpen. Van Leba naar Gdanks (het vroegere Danzig) gevaren, 76 zeemijlen. In Gdansk vaar je eerst door het hele havengebied voordat je in het oude centrum bent, ons doel. Nog even verrast door een voetgangers brug die niet in havenbeschrijving stond. Ze bouwen wat af met dat Europese geld. De brugwachter wist via de marifoon te melden dat de brug over een kwartier open ging voor de scheepvaart.
De jachthaven was na de brug direct links tegenover de "Kantor" ,voor de kenners. Mooier kan je niet liggen!!
's Avonds nog geprobeerd wat foto's van de verlichte "Kantor" te maken, waarschijnlijk zijn de foto's bij daglicht beter, maar je rommelt wat af.
Vandaag natuurlijk cultuurdag in Gdansk, ook wel de parel aan de Oostzee genoemd. geen woord van gelogen!!. Wat een prachtige stad, een echte Hanse stad, veel geveltjes zoals bv. in Amsterdam. Vroeger hebben ze bouwmeesters uit Antwerpen en Amsterdam ingehuurd om de stad te ontwikkelen. Na de oorlog lag de stad letterlijk in puin, verschrikkelijke foto's. Na de oorlog is de stad aan de hand foto's en prenten herbouwd en in oude luister hersteld.
Gdansk is natuurlijk ook de stad van Lech Wallesa, Solidariteit (Solidarnosc) en de Lenin werf. De werf is inmiddels failliet, maar er is wel een heel mooi museum gebouwd, waar de hele geschiedenis van de opkomst en overwinning van de vakbonden in Polen getoond wordt.
Super indrukwekkend.
morgen nog een dagje Gdansk en dan richting Litouwen.

• 26 Juni 2019 - 07:47

Nienke:

Lieve zeilers,
    IK ben ook onder de indruk van jullie verhalen en foto's. Prachtig!!! Had ik niet gedacht.
    In mijn herinnering was Gdansk een oude ,verwaarloosde rommelig stad. Inderdaad denkend aan de tijd van de opstand van Lech Walesa....
    Verrassend!!! Genieten jullie er lekker van... Ook van dat Europeese geld... hahah.
    aanstaande maandag ga ik per fiets een rondje Friesland...Noord Holland doen.
    De eerste dag fietst Jeanet mee.. Heel gezellig.
    Groetjes, uit Maarn, Nienke