Weer onweer en toch naar Polen - Reisverslag uit Ustka, Polen van Rien Zwienen - WaarBenJij.nu Weer onweer en toch naar Polen - Reisverslag uit Ustka, Polen van Rien Zwienen - WaarBenJij.nu

Weer onweer en toch naar Polen

Blijf op de hoogte en volg Rien

22 Juni 2019 | Polen, Ustka

Ik besloot mijn vorig verslag dat we vroeg zouden vertrekken naar Polen. Dat is de goden verzoeken natuurlijk. Nog voor de wekker afging werden we al gewekt door harde wind en onweer, alweer!!! Een uur na de geplande vertrektijd spookte het nog steeds. Geen weer om ca. 12 uur op zee te zitten, dus maar weer onder de wol. Later in de ochtend alternatieve bestemming gezocht, Nexoe op Bornholm. Ligt een klein beetje dichter bij Polen, dus allee. Nexoe is niet de meest gezellige haven, maar heeft wel een goede supermarkt. De kasten zitten weer vol. De volgende ochtend, vrijdag, weer bijtijds op en om 6 uur uitgevaren. Samen met zo'n 40 voornamelijk Poolse boten, die daar de Bornholm Offshore week kwamen zeilen. Na een voorspoedige oversteek, wel veel motoren vanwege weinig wind, kwamen we rond 7 uur s avonds in Ustka (Polen) aan. Toch wel een schrikmoment gehad. Tijdens het motoren deed de motor ineens raar, alles stond te trillen en te bonken, Hebben we al eerder gehad als er rommel in de schroef zit. Snel de motor in zijn achteruit gezet, om te proberen het er weer vanaf te krijgen. dat leek te lukken, Alleen achteruit varen ging nog niet lekker. Lastig bij het afmeren. De volgende ochtend was door het schommelen op de deining en stroming langs de kade het restje waarschijnlijk van de schroef gegaan. Dat bespaarde me in ieder geval een duik om de schroef te inspecteren.
In de jachthaven was geen plaats en we werden naar een kade verder in het dorp verwezen. Zeer vriendelijke polen hielpen ons daar met aanmeren. 's Avonds nog even door het dorp gelopen om even de sfeer te proeven. Ik moet zeggen verrassend leuk. Echt een badplaats, mooi zandstrand, tentjes, restaurants, veel mooie panden met vakwerk. super mooi onderhouden. Je kan wel zien dat die Polen goed kunnen klussen. Wat ook opvalt is dat je overal borden van: gerealiseerd met EU gelden (of zoiets, mijn pools is niet zo...). In ieder geval, als je wilt zien wat er met het EU geld gebeurt, kom naar Polen en geniet ervan.
Vandaag, zaterdag, net zoals bij jullie, prachtig weer en een lekker tochtje naar Leba, zo'n 100 km west van Gdansk, ons volgende doel.
Lekker langs de kust kunnen zeilen, met heel veel stranden en bossen.
Leba is ook een echt Poolse badplaats, o.a. gekenmerkt door kitscherige piraten boten waarmee je een uurtje mag rondvaren op de Oostzee.

• 22 Juni 2019 - 19:03

Nienke:

Tjonge tjonge.... Dat Polen toch.. Gelukkig hebben jullie nu een gezellige badplaats gevonden met ook nog mooi weer. Dat maakt alles weer wat vriendelijker.
    Ja die opgeknapte spullen ... is zeker geld van de EU ..... hebben wij aan meebetaald. Dus geniet er maar van. Spannend hoor met een pruttelende motor op zee... Gelukkig is alles weer in orde.
    Hier genieten we ook van mooi weer.
    Lieve groet,
    Nienke

• 23 Juni 2019 - 12:14

Jos Fischer:

Ga door met schrijven Thea.Ik blijf nieuwgierig.Na een Lawaaig en druk Terschelling een groet uit rustig Vlieland.
    Jos